23 mars, 2009

Lite Sofia-bilder

Bilder verkar ju vara populära, så här kommer några från vår sightseeing i Sofia igår också...

Här är den ryska kyrkan jag skrev om, byggd i början av 1900-talet.
Jag gillar Chupa Chups, och det har jag tydligen gemensamt med befolkningen i Sofia.

Den stora och vackra Alexander Nevski katedralen. Jag har nog aldrig sett så många porträtt inuti en kyrka som denna, men tyvärr var det så mörkt att det var svårt att urskilja vem de skulle föreställa. Fast även om det varit rejält upplyst hade jag nog ändå inte känt igen fler ansikten, med tanke på mina starkt bristande bibelkunskaper. Men Jesus kände jag allt igen! Alltid nåt...

Och medan H fotade vidare studerade jag kartan för att se i vilken riktning vi skulle gå efter just denna sevärdhet. Och då passade han såklart på att ta en bild på mig med.

Typisk gata i Sofia. Spårväg och breda trottoarer. Ingen trängsel och lite grått. Och de flesta promenerar. Och visst är det skönt att precis allt är inom gångavstånd, det underlättar när lokaltrafiken inte är så utlänningsvänlig, dvs helt saknar stationsanvisningar eller annan viktig information man skulle vilja ta del av.

Inga kommentarer: