31 mars, 2009

Rom för er där hemma

Vad är det första man gör när man besöker Rom? Jo, man drar till Colosseum. Så efter frukost bestående av croissant och cappuccino blev det också vårt första stopp i staden. Vädret var soligt och varmt och det var tusentals andra turister på besök. Vi hade köpt det som kallas för Roma Pass, som skulle ge gratis inträde till de första två attraktionerna. Men gratis är inte allt insåg vi snart, för kön för oss med passet var avsevärt kortare än för köp av vanliga biljetter. Jag tror vi sparade en timme eller liknande, så det var helt klart värt det.

Efter Colosseum, som var stort och häftigt att ha sett i verkligheten, gjorde vi den korta promenaden förbi Konstantin-bågen för att komma till entrén för Palatinen. Det var lite svårt att veta vad det var vi tittade på, eftersom vi saknade guide. Det var mest stenar liksom. Men utsikten uppfrån kullen gick i alla fall att beundra, och H lyckas fortfarande med alibit att ta bilder för att hamna nära de guidade grupperna, så man kan snylta på lite gratisinfo om byggnader och sånt. Är man budgetresenär så är man...


Tanken var ju att se Campidoglio, Capitolium, på vägen också, men otur som vi verkar ha med ombyggnader av olika slag kom vi heller inte åt att se detta på nära håll. Istället gick vi Via del Corso mot Pantheon. Det lilla torget vid Pantheon var en mysig plats att vila benen på. Det fanns mycket att titta på. Alla skolklasser, hästarna, reportrarna, turisterna, duvorna, ja man hade helt enkelt kunnat sitta där länge och bara observera.


Inte långt från Pantheon ligger Piazza Navona som tydligen ska vara ett av världens vackraste torg. Men säger man inte det om ganska många torg? Det var fint, men återigen huvudattraktionen, det vill säga Fontana di Quattro Fiumi av Bernini doldes till en del av byggnadsställningar och annat. Jag tog mig en glass, cioccolato och limone, för att trösta mig lite, och det var nog minsann den godaste glass jag ätit i mitt liv. Italienarna kan sin gelato!


Eftersom vi redan var i närheten av floden bestämde vi oss för att promenera mot stranden för att kanske få nån bild på Castel Sant Angelo också. Vi satte oss på trappan vid bron där en panini-bil stod parkerad. Där åt vi vår sena lunch, parmaskinka och ost är ju oslagbart.

Trötta nu efter dagens många intryck var det dags att börja fundera ut hur vi skulle ta oss tillbaka till vårt hostel. Vi var långt ifrån tunnelbanans linjer, och det var dags att prova på buss. Vi valde att ta en tillbaks till Colosseum för att få se byggnaden igen, i eftermiddagsljus. Därifrån var det sedan en enkel resa med tunnebanan tillbaks till rummet.

Vi vilade ett par timmar på den mjuka sängen som man liksom sjönk ner i, innan vi bestämde oss för att ta oss ut igen för middag. Vi ville inte göra ett stort projekt av det, så vi gjorde en kort promenad till en kvarterskrog där vi satte oss i källaren. Jag valde carbonaran, och H satsade på lasagne. Och så husets väldigt billiga rödvin. Mitt val var perfekt. Riktigt god carbonara, kanske hade lite mer bacon inte skadat, men portionen var lagom stor. Lasagnen var bra i smaken, men lite för lite för att mätta H. Tur då att bröd till maten och en liten förätt i form av bruschetta hade ingått. Apropå bruschetta gjorde jag bort mig första kvällen när det var just det jag beställde på en restaurang när jag inte var så hungrig. Jag uttalade det med sch-ljud, men servitören rättade genast med att svara brusketta. Hur skulle jag veta att italienarna ville ha sch till ett k-ljud. Töntigt tycker jag, då kan man väl struntat i s:et och h:et då.

Hursomhelst somnade vi direkt efter middagen, ja, fast vi hann ju hem från restaurangen först. Den långa dagen av sightseeing i kombination med rödvinet gjorde att jag inte var vaken en sekund efter att jag lagt huvudet på kudden.

Inga kommentarer: